Welke documenten en gegevens heb ik nodig?
Je hebt niet veel gegevens nodig. Je hebt de gegevens van de woning nodig waar de hypotheek op rust. De gegevens van de bank of een andere geldverstrekker waar je de hypotheek hebt afgesloten. En jouw persoonlijke gegevens.
Benodigde documenten
Je hebt niet veel documenten en gegevens nodig om jouw hypotheek te royeren. Je vult online de gegevens in en hoeft niet langs de notaris. Je ontvangt vanzelf een bericht dat het royement is uitgevoerd.
De gegevens die wij nodig hebben zijn:
- De adresgegevens van de woning waarop de hypotheek rust;
- De gegevens van de hypotheekverstrekker;
- Jouw eigen gegevens, zoals naam, geboortedatum en mailadres.
Meer hebben we dus niet nodig!
Veel notarissen vragen nog om andere documenten zoals een aflossingsbewijs. Dat hebben wij niet nodig! De bank of andere geldverschaffer is altijd formeel de opdrachtgever. Die moeten wij benaderen via een online systeem. De bank zoekt daarna in un administratie of de lening is afgelost. Pas daarna geven zij ons toestemming voor het royement.
Ook hoeven wij dus geen volmacht op papier die sommige mensen soms hebben. Want het proces voor de verwerking blijft gelijk aan het hiervoor beschreven systeem.
Legaliseren via iDIN
Nadat je de opdracht geeft via de site moet je een formele bevestiging geven. Dat is nodig omdat wij bepaalde gegevens van jou gaan opzoeken in het Kadaster en het BRP (Bevolkingsregister). Wij moeten dus zeker weten dat wij de opdracht van de juiste persoon hebben ontvangen. Dat kunnen wij controleren met behulp van iDIN. Het komt erop neer dat je met behulp van jouw Nederlandse bankrekening bevestigt dat jij het bent. De hele procedure is vergelijkbaar met betalen via iDEAL. Het voordeel is dat jij geen gegevens met ons hoeft te delen. Je hebt je al een keer bij het openen van een bankrekening uitgebreid gelegaliseerd. De bank deelt een paar kerngegevens met ons.
Hypotheek samen met partner
Staat jouw hypotheek op naam van jou en jouw partner? Dan is het voldoende als je één naam opgeeft. Jullie hoeven niet samen te tekenen voor het royement. Eén handtekening is voldoende, als diegene maar belanghebbende is. Hoe minder mensen er in de akte komen, hoe goedkoper. Want voor iedere persoon die in de akte komt moet de notaris een kopie ID hebben en de gegevens controleren in de registers. Het scheelt dus ook in de kosten als er maar één persoon de aanvraag indient. Daarnaast is het ook sneller. Alle correspondentie gaat via één persoon. Zo blijft het overzichtelijk en eenvoudig.
Formeel gezien is het de bank die opdracht geeft om de hypotheek uit te schrijven. De bank is de hypotheekhouder en jij bent belanghebbende.
Lees ook: wie kan de aanvraag indienen?